Het FODMAP-dieet bij prikkelbare darmsyndroom

Iedereen heeft wel eens last van zijn/haar darmen. Maar er zijn ook een hoop mensen die dit heel regelmatig hebben. Dit is natuurlijk erg vervelend en dit kan zelfs effect hebben op hoe je je leven lijdt. Als je vaak last hebt van diarree of kramp in je buik, zul je misschien sneller thuisblijven terwijl je dit eigenlijk niet wil. Darmproblemen kunnen veroorzaakt worden door een ongezond eetpatroon, maar ook als je gezond eet kun je last krijgen van je darmen. Dit heeft vaak te maken met een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen. Om erachter te komen welke voedingsmiddelen de klachten veroorzaken, kun je het FODMAP-dieet volgen. 

 

 

FODMAP’s zijn voedingsstoffen die klachten kunnen veroorzaken, doordat ze niet goed opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terecht komen. FODMAP staat voor:

  • Fermenteerbare Oligosachariden (fructanen en galactanen, in bijv. tarwe en peulvruchten).
  • Disachariden (lactose in melkproducten).
  • Monosachariden (fructose in groente en fruit).
  • And Polyolen (suikeralcoholen, in zoetstoffen en groenten).

Door deze voedingsstoffen een tijdje uit je voeding te elimineren en daarna weer één voor één te introduceren in je voeding, kun je erachter komen welke voedingsstoffen de klachten veroorzaken. De diëtist kan je hierbij helpen, omdat het erg lastig is om de voedingsstoffen te elimineren en daarnaast een gezond en volwaardig eetpatroon aan te houden. Tevens kan de diëtist je na de introductiefase, als je inmiddels weet waar je wel en niet tegen kan, helpen een nieuw eetpatroon te ontwikkelen waarbij de voedingsmiddelen waar je klachten van krijgt weggelaten worden. Ik heb zelf ook het FODMAP-dieet gevolgd omdat ik ook kamp met darmproblemen, dus ik weet als geen ander hoe dit is. Het dieet heeft mij enorm geholpen en ik help daarom ook graag zelf mensen van hun klachten af te komen door middel van het FODMAP-dieet.